Rangitoto på egen hånd

Vel nede igen, besluttede jeg mig for at gå op igen. Denne gang til fods.
Det er nemlig sådan at næsten helt oppe ved toppen er der en lavatunnel. Og den ville jeg jo se.
Her kalder de dem dog for lavagrotter.
P1130559
Turen derop var ikke alt for hård, derimod var den meget flot.
Og med mellemrum er der bygget nogle platforme med forskellig information om øen, vulkanen og naturen.
Hele turen derop går på en bred god sti.
P1130563
Først da jeg drejede fra for at gå mod tunnelen begyndte det at blive lidt mere vildt.
Landskabet ændrede sig.
P1130568
Jeg havde taget en pandelygte med for at bruge den i tunnelen. Men øv… Det lader til at den behøver nye batterier fordi den lyste altså ikke så meget op foran mig.
Pyha, jeg havde ikke meget lyst til at gå ind i tunnelen alene. Jeg plejer jo altid at gå sammen med John.
Jeg overvejede et øjeblik at vente på at der kom nogen som jeg kunne følges med. Men så vidste jeg jo ikke hvor længe jeg skulle vente.
Så det var bare at tage tyren ved hornene og komme igang.
P1130569
Jeg kiggede ind i tunnelen og kunne se lys for enden af gangen.
-Nåja, den skal jeg nok klare. og så gik jeg ned.
Gulvet er meget ujævn, så det ville have været rart med en lommelygte. Men med lyset for enden af gangen gik det alligevel.
Lyset jeg havde set var et hul oppe i loftet, så på den anden side fortsatte tunnelen. Den var lidt længere end det første stykke.
P1130570
Bagefter skulle jeg samme vej tilbage. Men da jeg nåede det sted hvor de to veje skiller og man skal vælge om man vil op på toppen eller til lavatunnelen. Så gik jeg ikke ned til havnen men tænkte at jeg da havde tid nok til at gå op til toppen igen.
Vi havde kun haft en 1 time på den guidede tur og den brugte jeg på at gå kraterkanten rundt og spise min mad hvor der ikke var hvepse.
Så nu ville jeg bruge lidt tid oppe på selve toppen og kigge ud over øen og vandet og ind til Auckland.

Jeg gik ned samme vej som jeg kom op. Men næsten helt nede kunne jeg vælge at tage en lille D-tour og gå på nogle andre stier.
Den sti jeg valgte hedder noget med Kidney fern rute. Det er et meget fugtigere landskab. Det var næsten som at gå i en mose.
P1130590
Jeg kom tilbage til havnen lige 20 minutter før færgen sejlede, så nåede jeg også lige at læse den information og historier om øen som stod nede i havnen.
Og hjemme på hotellet ventede John på mig.🙂
*************************************************
I decided to go up again, but this time by foot. almost at the summit there are a lavatube and I wanted to see that. Here they call it a cave though.
It was a nice walk up not to hard, but very beautiful, with some signs telling about the island, the vulcano and the flora.
I had brought a flashlight to use in the tube, but it turned out it needed batteries so it was almost useless. I didn’t want to go into the dark by myself. but i didn’t want to turn around eighter, nor did a want to wait for someone to come as I didn’t know how long that would be.
I looked inside the tube and saw some light at the end of the tunnel.
I thought I could manage that so I started to climb down. the floor is very uneven so it would have been nice with some light but it was ok without. The light that I saw was a hole in the roof and the tube continued on the other side.
But also here I could see light from the other end so I went in.
On my way back I decided to go to the summit once again. Just to see it the last time. From the summit you can see the island, the water around and Auckland. I went the same way down as up but almost down you can make a small D-tour. This trail was called the kidney fern trail.
The landscape is wetter here.
Back in Auckland John was waiting for me at the hotel.

Dette indlæg blev udgivet i Australien og New Zealand, Rejse og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Rangitoto på egen hånd

  1. Ellen siger:

    Du er sgu sej at gå derind alene! Hatten af for det.
    Jeg havde nægtet pure at gå derind – også i selskab med andre, såmænd … jeg har det virkelig dårligt med den slags.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

