Assistens kirkegården

Jeg har været en tur på Assistens kirkegården.
Jeg var der sammen med Lucy og nogle af hendes venner fra Østrig.
De havde et ønske om at se Assistens kirkegården, så selvfølgelig var det der vi tog hen.

Assistensen er jo faktisk et meget smukt sted, som også bliver brugt som park.
Men nu hvor jeg havde dem med, tog jeg dem med rundt og besøge nogle af berømthederne.

Vi tog nogle kort over kirkegården og så gik vi på jagt.

Den første vi besøgte det var H.C. Andersen.
Ham havde de allesammen hørt om og kendte godt hans eventyr.
Så han behøver jo ikke nogen nærmere introduktion.

Jeg kiggede på kortet og spurgte om de vidste hvem Søren Kirkegaard var??
Det vidste de allesammen, men sjovt nok vidste ingen af os hvad han havde skrevet.
Men hans grav ville vi lige hen og se.
Det er faktisk en lidt spøjs grav, han må have været et stort familie menneske.
Hans navn står som nummer 3 på en gravsten med en masse andre navne på familie medlemmer.
En meget anonym sten.
P1160621
På vej mod Søren, så gik vi forbi Emilie Sannoms grav.
Det var en kvinde jeg rigtig gerne ville besøge. Hun er nemlig sej!!!!!🙂
Første gang jeg stødte på hende var inde på teknisk museum i Helsingør.
Hun var en af filmens første kvindelige vovehalse. Og hun døde også som vovehals.
Hun hang under et fly, kravlede op på det og ud i bagenden, hvor hun sprang ud med faldskærm, selvfølgelig i klædt stor kjole og hæle på skoene. Den faldskærm som hun skulle bruge havde en ny udløsnings mekanik, som hun ikke rigtig kendte, så den foldede sig ikke ud når den skulle og hun ramte jorden og døde.
I linket fra teknisk museum har jeg fundet et lille filmklip med nogle af hendes stunts. Det er dog gamle indspilninger så kvaliteten er ikke så god nogle steder.
P1160624
Vi kom også forbi Peter von Scholtens mausoleum.
Det var ikke nogen som de andre havde hørt om, men da jeg fortalte om hans bedrift så var det helt klart et mål.
så hvad har han så gjort???
Jo, han var mand for slaveriets ophør på de dansk vestindiske øer.
Vel at mærke UDEN kongens tilladelse.
Jeg synes at have hørt at han skulle være den første i verden. Men det er dog en myte.
England forbød slaveriet allerede i 1833, med virkning fra 1834.
Hvor Danmarks slaver først blev frigivet 3 juli 1848.
P1160625
Niels Bohr ville vi selvfølgelig også besøge.
Han havde de allesammen også hørt om.

Jeg spurgte om de kendte H.C Ørsted, men hans navn sagde dem ikke rigtig noget.
Jeg kunne ikke helt forklare på engelsk hvorfor han var kendt så jeg prøvede at ringe til John.
Desværre svarede han ikke, så da de andre ikke vidste hvem han var så tog vi til Jægersborggade og fik noget at spise i stedet for.
Da vi sad der ringede John tilbage.
Og elektromagnetisme hedder stort set det samme på engelsk og da jeg sagde det til de andre blev de godt klar over hvem han var… HC Ørsted altså!!!
Men vi gik ikke tilbage for at besøge ham.

********************************
We have paid a visit to the assistens cementery on Nørrebro.
Lucy have some friends from Austria who are visiting her and they wanted to visit this cementary. Many famous danish persons are burried here.
Everybody knew H.C. Andersen and his farytails, so we went there.
we also visited Søren Kirkegaard, they knew him as well but we havn’t read anything from him.
In the beginning of 1900 we had a famous actress, called Emilie Sannom, she was Denmarks first female daredevil.
We also passed by the mausuleum of Peter von Sholten.
The other didn’t know him but they liked the story. He was the man to end slavery on the danish west indies. Without speaking to the king. He just did it to stop a big slave revolt.
The last one we visited was Niels Bohr.

Dette indlæg blev udgivet i København, Ture i Danmark og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

