Klippan – Gåtur ved pappersbruket

Da vi var i Klippan for første gang, for snart længe siden, var vi inde på turistinformationen og fik et kort over byen.
Det viste sig at det ikke kun var et kort over Klippan by, det var et kort over hele Klippan kommune, hvor alle større byer var på.
På kortene havde de også afmærket motionsruter.
Det er hvad de bliver kaldt her i kommunen.
De er sgu så ambitiøse😉 Jeg ville jo bare sige at det var vandrestier. 😀

Tur 1

Tur 1


Ved Pappersbruket som ligger lige syd for Klippan, der er der op til flere afmærkede stier.
Man kan parkere bilen ved idrætspladsen som ligger lige i vejkrydset.
Og derfra går man til højre så finder man hen til turen, som jeg skriver om først herunder, denne sti går syd for Rønne å.
Man kan også gå langs den større vej over broen og der starter en tur ind til venstre. Den skriver jeg om dernæst.
Der er også en 3. tur som går nord for Rønne å, den finder du tættere på Klippan.
Du kører langs med Krikavejen og inde til højre finder du markeringer og en lille parkeringsplads.
Den kan du læse om længst ned.
Tur 1

Tur 1


I den tid vi har boet her oppe i sommerhuset og på meget nært hold har fulgt høstens kommen har vi virkelig nydt farverne.
Og i dag hvor solen har besluttet sig for at kigge frem har farverne lige fået en ekstra glans.

Isfuglen er Klippans kommunefugle og jeg var da også så heldig at jeg så en.
Jeg var derimod ikke så heldig med at være hurtig med kamerat, så jeg har snydt og taget et billed fra et af informations skiltene.
Vi stod længe for at se om fuglen ikke ville kigge frem igen.
Det gjorde den desværre ikke.
p1170348
Der imod, efter at vi gik videre, blev vi lige pludselig jagtet af vildsvin.
Et øjeblik blev jeg vildt bange, sådanne vildsvin kan jo faktisk være farlige.
Jeg var vildt bange lige indtil jeg opdagede at de bare råbte:
-Hej, vendt på os, vi vil gerne snakke.
De var rigtig søde og de snakkede og snakkede.
På et tidspunkt spurgte jeg den ene om den var god til at grave i jorden.
Med det samme gik den i gang, ligesom om den forstod hvad jeg havde spurgt om.
Det ville John også prøve, så han spurgte den anden og så satte den også i gang.
Det var lidt sjovt.
Så løftede den ene hovedet og snakkede en masse til mig.
Hvortil jeg var nødt til at svare.
-Du kan godt forstå mig, men jeg forstår ikke en lyd af hvad du siger. (Gad vide hvem af os der så egentlig er den klogeste)😉😮

Tur 1

Tur 1


Turen fortsatte og vi nød den smukke natur og de flotte farver.
Tur 1

Tur 1

Tur 1

Tur 1

Vi kørte endnu en gang syd for Klippan til Pappersbruket.
Den sidste afmærkede tur vi har fundet der vil vi jo også prøve.
Dette er ikke en tur som vi har set på et kort.
Men da vi en dag kom kørende på Krikavejen så vi lige pludselig markeringen for vandrestien.
Dette er absolut en rigtig flot tur, men ikke hele ruten bliver vedligeholdt.
Det er rigtig synd.

Tur 2

Tur 2


Det er det sidste stykke på turen som går om bag papirfabrikken som er noget mere vild.
I fabrikkens velmagtsdage har de haft sin egen jernbane. Skinnerne ligger stadigvæk inde i skoven.
Det så altså lidt spøjst ud, at komme gående der i skoven og så lige pludselig var der jernbane skinner.
p1170519
Vi krydsede vejen ved fabrikken og så blev det noget vildere.
Vi startede ud med at gå ned af denne lidt spøjst udseende træ tingest.
Det ser næsten ud som en bro der har lagt sig lige så pænt ned.
Men den var udmærket at gå på.
p1170545
Mange steder er væltede træer ikke blevet fjernet, men det kan man jo bare tage som en del af eventyret.
Nogle kunne vi kravle over og andre skulle vi kravle under.
At kravle over var nemmest for John, med sine lange ben og kravle under var nemmest for mig.🙂
Det kunne ikke rigtig betale sig at prøve på at finde en vej rundt om.
Tur 3

Tur 2


Også her følger vi Rønne å og den er altså rigtig flot.
Tur 2

Tur 2


p1170528
Stien er desværre ikke en rundt tur, så vi skal samme vej tilbage.
Den ender ude ved en vej som fører ind til Klippan.

Den 3. tur går nord for Rönneå.

Tur 3

Tur 3


Det er også en meget smuk tur.
På et tidspunkt kommer du op forbi en skydebane.
Jeg går ud fra at de har vagter ude når banen er i brug.
Den var heldigvis ikke i brug i dag, så vi kunne uden fare krydse pladsen.
Jeg så en hel familie med rød flugsvamp.
Det kan godt være at den er giftig men den er også rigtig flot.
p1170357p1170354
Turen fortsatte og vi endte ude ved dæmningen.
Vi krydsede den, fordi vi havde da ikke helt fået nok.
p1170311
Vi besluttede os for at gå hen til vores venner, vildsvinene.
Vi skulle bare kalde en gang så så vi dem komme stormende.🙂
Tur 1 og 3

Tur 1 og 3

**************************
We went to Pappersbruket, paperfactory, a place just south of Klippan. There we have fund 3 really nice hikes.
1.Rönneriver goes through here and we followed the southside of the river much of the day.
It’s so nice with all the colors and expecially to day with the sun as well.
The little bird Kingfisher is living here and we were lucky to see one. but I wasn’t fast enough with my camera so I have taken a photo of a kingfisher from one of the informationsigns.
Instead we were chased by wildboars. I was really scared until I found out that they was behind a fence and they only shouted:
-Hey, wait for us, we want to talk.
And they talked and talked and they were so sweet.
2. Is an abandoned hike, but that is a shame it’s one of the most beautiful hikes, but maybe because it’s more wild. This hike goes behind the factory but also along Rönne river.
3. This hike goes on the north side of the river and end up joining number 1 hike. So when we walked this one we decided to go and visit our friends again, the pigs.

Tur 3

Tur 3


Tur 3

Tur 3

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Sverige og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Klippan – Gåtur ved pappersbruket

  1. Pingback: Sverige – Klippan | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

