Benidorm – Sierra Helada

Igen i dag tog vi bussen til l’Albir.
Men lige før vi gjorde det var vi lige på Subway og fik provianteret.
Det er nemlig en heldagstur at krydse Sierra Helada på den lange led. 🙂

Man skal huske madpakken, masser af vand og søde snacks.

Da vi tog afsted i morges var det overskyet, det var vi noget ærgerlige over.
Vi overvejede om vi skulle aflyse turen og så håbe på bedre vejr en anden dag.
Vi besluttede os dog for at lige besøge en cafe og se tiden an.
Det var godt at vi gjorde det.
Lige pludselig så vi at solen begyndte at brænde igennem skyerne.
Så var det bare afsted med os.
p1170961
Turen starter det samme sted som turen ud til fyrtårnet.
Vi begyndte med at gå opad lige med det samme.
De næste 2 km, gik det op, op og atter op.
Vi skal op til nogle master som ligger på 438 meter.
Vel oppe på toppen måtte vi have et hvil før turen fortsatte.
Turen fortsatte langs med vejen et godt stykke.
Men derefter skulle vi ud på eventyr off road.

Vi fandt et pragtfuldt sted at sidde og spise vores madpakker.
Der sad vi i lang tid og nød udsigten.
p1170966

Turen går rigtig meget op og ned.
Der er hele tiden dybe skår i bjergsiden som man først skal ned af og så op igen.
Nogle af strækningerne er virkelig vilde.
I sær når man som dansker slet ikke er vandt til så stejle stigninger.
Mig og John var på vej ned af en skråning, jeg kan huske at jeg sidste gang var rigtig glad for at jeg skulle gå op her og ikke ned. Men det skulle jeg så i dag.
Jeg kan fortælle at jeg ikke var særlig happy.
Men det var bare at klø på med krum hals.
Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt kiggede ud fremfor mig og så hvor langt ned og hvor meget jeg havde tilbage og kravle.
Der kunne jeg mærke hvordan benene rystede under mig.
Lider man af højdeskræk skal man under ingen omstændigheder gå på denne rute.
p1170987

Sierra Helada ser også lidt mærkværdig ud.
Fordi indefra land ser bjergkæden ud til at bestå af store runde bløde bakker.
Men det er meget langt fra sandheden.
Ud mod havet er der nemlig op til 400 meter høje lodrette klippevægge.
Og meget af ruten går lige på kanten.
Man kommer helt tæt på og kan kigge ned.
Samtidig som det er skræmmende er det dybt fascinerende.
p1170974

p1170981

p1170982

Turen over bjerget slutter ved korset oppe på den top som som ligger tættest på Benidorm.
Korset er et yndet udflugts mål med en flot udsigt over Benidorm.
Herfra går det nedad langs med asfalt vej.
p1180003

Vi har faktisk gået denne tur en gang før.
Dengang gik vi den modsatte vej. Fra Benidorm til l’Albir.
p1170990
Turen er 8 km, fra starten i l’Albir til korset. Bagefter det skal man lægge 2 km mere til for at komme ned i Benidorm.
Selvom turen kun er ca. 10 km skal man regne med at turen tager 4-5 timer.
Altså med pauser og andre stop hvor man siger wauw, wow og IIIIHHHHHHHHHH!!! 🙂
p1170993
****************************
Once again we took the bus to l’Albir. this time we want to go over the mountains to Benidorm. This hike starts at the same point as the one to the lighthouse.
It immediately starts going up. It goes up until 438 meters.
After this we walked a bit on a road until we was showed out off road.
The hike goes up and down. Some places it is really wild. We literally had to climb some places. This is not a place to get afraid of heights.
The clifs are also very steep out towards the sea. And the hike goes some places very near to the rim of the cliffs.
The hike ends at the cross above Benidorm. Which is a good spot for looking out over Benidorm. from there it’s still 2 km Down to benidorm bur on Asphalt.
Bring food, planty of water and some snacks.
The hike is about 10 km but it will take you about 4-5 hours with breaks and other stops to say WOW and other similar words. 🙂
p1170998

p1180001

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Spanien og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

