DIY – Stjerner af teposer

Til Julemarkedet i Stenestad lavede jeg nogle rigtig søde stjerner af teposer.
Og for at ikke selv glemme hvordan man skal lave dem ville jeg lave en vejledning til mig selv.
Men så tænke jeg at den kan jeg jo også lægge her på bloggen.

Stjernerne lærte jeg at lave hjemme hos Vivi, som er en “flette kollega”.
Vivi havde inviteret til en flettedag hjemme hos sig og mig og Henriette bed på. 🙂
Vivi havde godt nok lavet mange smukke ting.
Men det som var helt nyt for os var disse rigtig søde stjerner.

Jeg skrev til Vivi for et stykke tid siden om hun havde en side jeg kunne henvise til med en vejledning eller om jeg måtte lave en vejledning som jeg lagde på min blog og det måtte jeg gerne.

Så nu må vi se om jeg lykkes. 🙂

Materialer:
-24 tapede lapper i halve led.
-Nål og tråd
-Evt. 2 perler

-Flet 2 rækker med 12 led i hver, som du samler til 2 ringe.
p1170551p1170553

-Lav en fold i alle spidserne i den ene side. Folden skal gå fra den yderste spids og ned.
Prøv at pres stjernen ind i sine rigtige folder.
Den side du har lavet folder i spidsen skal være indad mod midten.
p1170559p1170556

Nu skal du begynde sy, i den side med spidserne med en fold på. Jeg gør på denne måde…
-Hæft tråden
-Sy i næste 2er ind imod hjørnet og i 1eren ud igen.
-Sy i næste 2er ind imod hjørnet og ud i 1eren igen.
Sådan fortsætter du hele vejen rundt indtil det hele er syet.
En gang i mellem stopper jeg op og lægger den halve stjerne i de rigtige folder.
På den måde kan jeg også få strammet tråden lidt bedre.
-Hæft tråden inde i midten, samtidigt for du også strammet trådene lidt, hvis du alligevel har fået et lille hul inde i midten.
p1170562p1170561
p1170565p1170564
p1170569p1170567
Nu skal du lave den anden halvdel på samme måde.
Den ene halvdel laver du med en lang tråd, den skal du bruge til at sy de to halvdele sammen med samt lave et ophæng.
Den anden halvdel behøver ikke at være så lang den skal du bare bruge til at evt. sy perler fast med på begge sider.

Nu skal vi sy stjernen sammen.
-Før tråden ud i en af spidserne eller ind i en af hakkerne/dalene.
-Læg de 2 halve sammen.
Jeg prøver så vidt muligt at få stjernehalverne foldet så at jeg, når jeg skal sy dem sammen, kan sy dem sammen enere mod enere og toere mod toere.
Men tænkte ikke over det i starten og det kan også lade sig gøre.
Jeg syr hver kant på spidserne 3 gange.
Hvis jeg starter ude i en spids, så bliver det ind imod hakket/dalen i den ene stjerne halvdel, ud i spidsen på den anden stjerne halvdel, tilbage til den første stjerne halvdel og ind imod hakket/dalen.
Her går jeg videre til den anden side af spidsen eller den næste spids.
(ups… fik kun taget dette ene billed af at sy den sammen 😦 )
p1170576
Så er det bare at hæfte ender og lave et ophæng af resten af snoren.
p1170577
GOD FORNØJELSE

Dette indlæg blev udgivet i Flette, Håndarbejde, Teposefoldning og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til DIY – Stjerner af teposer

  1. Pingback: Mit Kreative år 2016 | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

