Barcelona -Nogle andre kvarterer

Barcelona er en meget dejlig by.
Men efterhånden er den alt for overrent af turister.

Jeg er glad for at det er mere end 20 år siden jeg boede i byen.
Dengang fik jeg oplevet et BCN som ikke var ved at drukne i sin egen succes og turister.
Jeg fik set Park Güell før det begyndte at koste penge.
Fra 0€ til 8€ og tidsbestilling.
Men noget skulle der gøres for at parken ikke skal blive ødelagt.
Mange mennesker vil jo uvilkårlig slide på sine omgivelser.
(I Madrid har de Jardin El Capricho, der har man også taget sine forholdsregler.
Den er dog gratis men der bliver også kun et begrænset antal lukket ind.)

Dengang jeg boede her var det jo selvfølgelig heller ikke kun lutter lagkage.
POBLENOU som har blevet et rigtig fint kvarter, var dengang et skummelt kvarter.
Jeg havde en nabo som jeg nogengange gik i byen med, der tog vi oftest på tur rundt på barerne i Poblenou. Vi havde vores egen dødsrute. 🙂
Den ene bar var mere mørk og skummel end den anden.
Men det var ikke et kvarter hvor jeg ellers kom.

Nu derimod er det et af BCN hyggeligste kvarterer.
Ikke alt for mange turister har fundet herud endnu.
(Mange har men ikke alt for mange) 😉
Rambla de Poblenou er rigtig hyggelig at promenere opad og så er den bilfri næsten over det hele!!
Der er cykelbaner i stedet for.
Den starter helt nede ved strandområdet og ender oppe ved Diagonal.

p1190676
Vi mødtes med Sayuri og hendes fætter Satochi udenfor Horchaterian “El Tio Che”.
Det skulle være den ældste Horchateria i Barcelona og Horchatan smagte fint.
Jeg fik en uden sukker, jeg prøvesmagte den med sukker også.
Den uden sukker smager altså meget bedre!! 🙂

Derefter mødtes vi med Jesús som havde fået et bord til os inde på tapasbaren “El 58”.
En noget anderledes tapasbar.
Man kan ikke bestille bord, så det er først til mølle, er der fuldt må man vente udenfor indtil der er plads eller finde et andet sted.
De har ikke menukort men de kommer med et kæmpe blackboard som menuen står på.
Vi var 5 voksne, hvoraf 1 vegetar og 2 børn.
Men der var masser at vælge imellem og maden er rigtig god.
Vi bestilte en masse retter som vi så delte.

Tapasbaren på Rambla de Poblenou

Tapasbaren på Rambla de Poblenou “el 58”

GRACIA
Vi skulle mødes med Sayuri på Avenida Diagonal 383 på den japanske restaurant Yoiyoi gion.
Det var en rigtig god oplevelse og maden smagte fremragende.
Også Sayuri som japaner synes at det smager rigtig godt der.

Japansk restaurant på Avenida diagonal 383

Japansk restaurant på Avenida diagonal 383

Derefter gik vi længere ind i Graciakvarteret.
Her kom jeg altså heller ikke så meget da jeg boede her. Det var nok bare for langt væk.
Måske var der heller ikke så meget at komme efter dengang.
Nu derimod er det et slags bohemekvarter.
Man finder en del økologi og vegetarisk og kunsthåndværk her.
Plaza de la vila de Gracia, Puha det var et langt navn, var et rigtig hyggeligt torv.
Med masser af cafeer og folk som hang ud.
Vi nåede også en tur op og ned af carrer de Verdi og en tur ind på deres marked.
Verdi har masser af små hyggelige butikker og en biograf som viser lidt anderledes film.
(Tror dog stadigvæk at de er synkroniserede)

Plaza de la vila de Gracia

Plaza de la vila de Gracia

Carrer de Verdi

Carrer de Verdi

POBLESEC var et fattigt kvarter og var nabokvarteret fra hvor jeg boede.
Her kom jeg heller ikke.
Men ellers ved jeg ikke så meget om dette kvarter, eller så er det bare sådan at jeg ikke helt kan huske. 🙂
Vi spurgte Sayuri om hun havde flere gode tips til os.
Hun havde dog aldrig selv været der, men kollegaer havde anbefalet Poblesec.
Vi måtte jo lade det komme an på en prøve.
Og jo her er meget hyggeligt og her er ingen turister.
Jeg tror at vi var de eneste der havde forvildet os derhen.
Det er heller ikke så poleret og rent som i turistdelene.
Gaderne er smalle så solen når ikke rigtig ned til udeserveringerne.

Carrer de Blai, Poblesec.

Carrer de Blai, Poblesec.

Carrer de Blai er en gågade med masser af cafeer med udeserveringer.
Jeg har ikke noget indgroet shoppinggen så jeg skal faktisk ikke kunne sige om der var butikker også.
Måske en enkelt kiosk eller 2 men butikker kan jeg ikke huske at jeg så.
Det ville vel ellers været mest logisk om det var her i disse gader man fandt lokale små finurlige butikker.
Vi besøgte også Plaza del Sortidor som har en masse cafeer.
Fra Poble sec kan man komme op på Montjuic.
Som jo er det lille bjerg med parker, museer, olympisk stadium osv.

Plaza del Dortidor, Poblesec.

Plaza del Dortidor, Poblesec.

Det var lige et lille hurtigt overblik over 3 kvarterer som vi lige nåede at snuse til medens vi var i BCN.
De har jo allesammens rigtig meget mere at byde på.

******************************
Barcelona is a very nice city, but it’s drowning in it owns succes and tourists.
I’m glad it was 20 years ago I lived here, so I have experiensed BCN before it got to crowded.
I saw Park Güell before
you had to pay entrance from 0€ to 8€ and you have to reserve time.
Not everything was better then ofcourse.
Poble Nou, which today is a nice area, was then a dodgy one. I had a neigbour that I sometimes went out with offen to Poble Nou, we had our own deathroute. But otherwise I was not there.
Now it’s one of BCN most cosy areas. It’s nice to walk along Ramble de Poblenou which is almost carfree.
We was going to meet with Sayuri and her cousin Satochi outside the Horchateria “El Tio Che” it’s suposed to be the oldest Hortchateria in BCN.
After that we met with Jesús who had arranged a table at the tapasbar “El 58”.
A very nice and popular tapasbar, You can’t make a reservation you go there and wait for a table.
we had a lot of different diches that we shared.
GRACIA we should meet sayuri at the japanes restaurant Yoiyoi gion, that was nice. It’s in Avenida Diagonal 383.
After that we went into the Gracia area. We visited Plaza de la vila Gracia and walked up and down carrer de verdi.
I didn’t come there then, but today is a very bohemian area.
POBLESEC was a poor area and it was a area quite close to where I lived.
Sayuri had been told this also has become a nice area. Here is no tourists, we were almost the only ones. It’s not as clean and polished as the touristparts of town. The streets are narrow and the sun doesn’t really reach the outdoor cafees. Carrer de Blai is a pedestrian street, with a lot of cafees. and Plaza del Sortidor is also nice with cafees. from Poblesec you can also reach Montjuic.

Dette indlæg blev udgivet i Rejse, Spanien og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Barcelona -Nogle andre kvarterer

  1. Pingback: Barcelona – Montjuic og Plaza España | Lindas-netsted

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

