Malta-Buskett garden, Clapham juncion, hule, Dingli cliffs

Der findes ingen desiderede skove på Malta.
Det tætteste man kommer på en sted hvor der er mange høje træer samlet på det samme sted er Buskett garden.
Men det er for meget at kalde det en skov fordi man skal helst blive på vejene og træerne står indenfor stengærder.

Vi var også en lille smule offroad men det var ikke meget.
Vi så dog ikke så meget af stedet, fordi vi blev ganske hurtigt trætte af at gå rundt der fordi det ikke lige var hvad vi havde ventet.
Måske var det anderledes andre steder af haven.

Det er dog et yndet sted for Malteserne selv at tage på skovtur og picnic.
Og vi så da også store områder med borde og bænke, som var oplagt til en dag i “naturen”.
Meget af det vi gik forbi var også lidt i noget byggerod, så måske er de ved at også her gøre klar til at Valletta næste år skal være europæisk kulturby.


I stedet for ville vi hen og se flere cartruts.
Dette sted ikke langt fra Buskett garden bliver kaldt for Clapham junction.
Det er Maltas mest kendte sted for at se disse forhistoriske hjulspor.
Og der er mange, de kører på kryds og tværs.
Det var rigtig sjovt at se.
Fra Buskett er det rimelig nemt at finde derhen, der er nemlig skilte hele vejen.
Men når du kommer ind på det store område stopper skiltene, men hvis du kigger dig omkring kan du et stykke fra vejen se store klippegrunds områder og det er det du skal styre imod og her finder du dem.
Det er et kæmpe stort område.


Noget af det mest spændende på turen var dog den hule som vi fandt. (Ghar Il-Kbir)
Vi var lidt kommet væk fra den vej vi havde planer om at følge og på et tidspunkt ville jeg have et billed af John når han gik over den bro. (Det var kun mig der kunne se den 😉 ) John kigger mærkeligt på mig og spørger
-Hvilken bro???
-Øhhh, den du står på, svarer jeg.
John kigger ned og udråber.
-Det er en hule, lad os gå ned og kigge på den.

Vi vidste godt at den skulle være der, men ikke helt hvor og nu var vi så heldige at vi simpelthen snublede over den.
Og hold da helt op hvilken hule.
Et rum vi var nede i så det næsten ud som om at der var hugget ud til hylder.
Og andre så ud som hele balsale.
Hulerne var beboede helt indtil 1835.
På det tidspunkt tilhørte Malta England, så det var de engelske myndigheder der forbød dem at fortsætte med at leve der af sundhedsmæssige årsager.
Det skulle da ikke undre mig om de faktisk levede sundere end hvad man gjorde inde i byerne.
København i 1800 talet var ikke et specielt sundt sted at bo i hvert fald.

Der har boet folk i disse huler meget længe, de har fundet spor helt fra 5000 f.v.t. og der har også været skrevet om dem.
Ikke kun i denne grotte, der var mange beboelses grotter rundt på hele Malta.
Men huleboerne er nævnt i græske tekster og de tekster er ca. 2000 år gamle og Johanitterne sendte t.o.m “turister” ud for at se dem.
Det var i midten af 1600-talet som der er nogle rejsebeskrivelser om det.

Efter dette meget spændende besøg gik turen videre mod Dingli klipperne.
Desværre blæser det en hel pelikan og der kommer også nogle kraftigere vindstød.
Så det var ikke en fornøjelse at gå derude.
Men der er smukt og der var nogle D-tours man kunne begive sig ud på, så kom man ned i nogle huler og andre udsigtspunkter.

Der er smukt.
Men havde det ikke blæst sådan så havde vi nydt det mere.
Jeg havde også forestillet mig at det mere skulle se ud som ved Ta’Cenc på Gozo.
Jeg kunne se at det lidt længere ned faktisk så sådan ud.
Men oppe fra landevejen gør det ikke.
Men det er stadigvæk rigtig flot.

Infoboks:
-Vi tog 202 fra Sliema til Rabat, en tur på kun ca 10 km, men med rigtig mange omveje tog turen over 1 time.
Vi skiftede til 181 mod Dingli, den har nemlig et stop ved Buskett garden når den kører tilbage mod Rabat.
-Fra Buskett gik vi rundt til det hele, det bliver en tur på mellem 6-10 km.
-Der går en bus nede fra Dingli klipperne og op til Dingliby og hele vejen til Rabat, 201.
Men lige netop i dag var der vejarbejde så masser af busser blev omdirigeret så vi skulle finde en anden løsning.

Dette indlæg blev udgivet i Malta, Rejse og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.