Cypern-Fra akvædukten via saltsøen til Mackenziestranden ved Lanaca

Kamares akvædukten blev bygget af Osmannerne i 1747.
Den blev bygget for at forsyne Larnaka med vand og det gjorde den helt frem til 1939, altså næsten i 200 år.
Der vi stod af bussen er den meget flot at kigge på.
Men på vores tur ned langs med saltsøen, når vi kiggede os tilbage kunne vi se at også andre steder længere ud er akvædukten synlig.

Fra akvædukten går der en sti næsten hele vejen ned til Mackenzie stranden.
Det er en meget hyggelig sti at gå på.
Men hvis du troede at du skulle have flot udsigt over saltsøen må du tro om igen.
Sivene var mange steder flere meter høje, men det har også sin charme.

Vi kom hen til dette udsigttårn og her måtte vi jo lige op og se om vi kunne se nogle flamingoer.
De er lidt langt væk men jo vi kunne se dem.
Udsigtstårnet står lige ud til en meget bred sandstrand, eller måske var det bare lavvande 🙂 Så her er god udsigt over søen og helt hen til akvædukten.

I dag er der mange flere krusninger på vandet så det er slet ikke lige så flot med en masse genspejlninger som i går.
Vi gik en tur ned på stranden.
Da vi havde stået ude på halvøen i går havde vi i vandet set noget der lignede et vadested over søen og her fra den anden side kunne vi komme hen til stedet og se at der nok i gamle dage har været en vej eller bro her.
Det er nok fra den tid man bjærgede salt her.

Stien fortsætter helt ned til det sydøstligste hjørne af saltsøen, der krydsede vi over den store vej og så fandt vi hen til Mackenzie stranden.
Her fik vi en velfortjent pause på en cafe før vi vente snuderne tilbage mod Finikoudes stranden og vores hotel.

Infoboks:
-Vi tog bus 408 til Akvædukten fra busstationen.
Vi havde været der dagen før så vi vidste hvor vi skulle af men vi havde også vist buschaufføren det på vores kort så han sagde til hvor vi skulle af.
Buschaufføren talte ikke engelsk, det var derfor vi fandt det nemmest at vise ham på vores kort hvor vi ville hen.
-Promenadestien går fra Akvædukten til saltsøens sydøstligste punkt, derfra må man bruge kort eller gå lidt på må og få i gaderne så længe man holder mod sydøst, så ender man på et tidspunkt ved Mackanzie stranden.

Dette indlæg blev udgivet i Cypern, Rejse og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.