Kazimierz og den Jødiske Getto

Kazimierz er det jødiske kvarter i Krakow.
Eller nok rettere var!!!
I 450 år husede denne bydel, den jødiske befolkning og i 1600-talets europa udgjorde de den største og mest aktive jødiske samfund, både indenfor handel og intellektuelt liv.
Idag er der en masse cafeer og barer rundt om Plac Nowy. De fleste ser rigtig hyggelige ud.

Vi gik en runde rundt, for at se om vi kunne få øje på minder fra dengang det var jødisk. Der er nogle synagoger, men vi så dem bare udefra. Nogle af dem er lavet om til museer.
Under 2. verdenskrig blev der oprettet en ghetto på den anden side af Wisla-floden i Podgorze kvarteret.
Normalt boede der 3000 mennesker i dette kvarter, men under de år hvor der var Ghetto, var her op til 18000 mennesker.
På Plac Bohaterow getta (Ghettoens heltes plads), som var den centrale plads, hvorfra jøderne blev sendt afsted til udryddelses lejrene, står idag en masse tomme stole.
Det var sådan Tadeusz Pankiewics huskede pladsen efter at ghettoen blev ryddet, det eneste der var tilbage var tomme stole, kufferter og andre herreløse ejendele.
Tadeusz var den eneste polak i ghettoen, hvor han havde et apotek.
I dag er hans apotek et museum.
Men desværre havde jeg ikke læst min guidebog ordenlig, så det er først nu her bagefter jeg læste om den.

Turen gik videre mod Schindlers fabrik.
I kender godt filmen “Schindlers liste” Jeg har aldrig tænkt over at det er her i Krakow den udspiller sig. Men det er det og så måtte vi jo lige hen og se den.
Og det er blevet til et kæmpe stort museum.
Og den omhandler alt om Tysklands invasion af Polen.
Jeg havde håbet på “livet på fabrikken” om menneskerne, om Schindler selv”.
Men når vi kom så langt orkede jeg ikke rigtig mere og det var simpelthen så mange bogstaver der skulle læses, så jeg opgav.


Det kostede 15 sloty at komme ind.
Vi havde ikke forventet at det skulle være så stort, Og var ikke rigtig opsat på det store museums besøg.
Der er rigtig meget at se og læse, det skal man lige være klar over.
Men det er helt klart et besøg værd.

Vi orkede ikke at gå tilbage og der var lige en af cityguide fyrene der satte nogle kunder af og skulle lige til at køre igen, da vi stoppede ham og spurgte om han skulle ind til centrum. Det skulle han, vi spurgte hvor meget han ville have for at køre os ind.
Han ville have 20 sloty. Det sagde vi ok til, jeg ved ikke hvor meget en taxa ville have kostet, men det var lige meget.
Vi har efterfølgende spurgt hvor meget de cityguidede ture koster. Vi ser rigtig mange bruge dem, så vi tænkte at det nok var fordi at det ikke er en turistfælde, prismæssigt.
HRMMM… Men det kan vi nu fortælle at det er 😦
En halv times guidet tur koster 120 sloty.
100 sloty=183 danske kroner

Dette indlæg blev udgivet i Øst Europa, Rejse og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.