DIY – Nisser af dåseclips

På facebook er jeg med i en dåseclips gruppe 😉
Og en af medlemmerne har lavet de sødeste nisser og dem måtte jeg altså også bare prøve at hækle.
(I skal lige være opmærksomme på at jeg er venstrehåndet, så billederne er taget som en venstrehåndet ville hækle)

– Start med at klippe alle de skarpe kanter væk. Jeg har brugt de clips der er runde i begge ender og hullerne har stort set samme størrelse.
Dåseclipsen skal nu vendes så at den brede ende skal være nissens pande og hvor du kan sy perler på som øjne.
Den tynde ende er nissens hage, hvor du skal hækle skægget.
P1130054
-Jeg starter med at hækle fastmasker i hullet med den tynde ende.
Jeg fylder faktisk bare hullet godt ud og tæller ikke.
Men jeg har fået et ønske om antal, så jeg har talt på dem jeg har lavet og det ligger på et gennemsnit af 15 fastmasker. Nogle har 14 andre har 15 eller 16.

-Fortsæt med fastmasker i hullet med den brede ende, også her fylder jeg bare hullet godt ud. Men gennemsnittet ligger også her på 15 fm.
Når du har kommet hele vejen rundt laver du en kædemaske i 1. fastmaske og hækler endnu en omgang rundt.

P1130068

-Når du er kommet hele vejen rundt igen så afslut med en kædemaske og så starter du på skægget.

P1130056
-Hækl 5 luftmasker og fæst den med en kædemaske i næste fastmaske på dåseclipsen.
Hækl 5 luftmasker mere som du hæfter i den næste fm igen.

P1130057
Derefter hækler du en luftmaske mere for hver luftmaske bue du laver.
Det plejer at passe med at jeg hækler 10 luftmasker længst ned på clipsen og så vender jeg og laver 1 luftmaske færre i hver bue.
Indtil jeg når 5 luftmasker igen.
Bryd tråden og hæft ende.
P1130059
Så er vi nået til nissehuen.
-Den skal hækles i fastmasker.
Begynd lidt ned af siden.
(Jeg lavede en som kun sidder på det øverste af clipsen, det bliver ikke lige så sødt som dem hvor huen er trukket lidt mere ned om ørerne.) 🙂
P1130060
-Hækl fastmasker fra lidt ned af siden til samme sted på den anden side.
-Vend nissen hækl en luftmaske og start med fastmasker fra 2. maske.
På den måde får jeg en maske mindre for hver omgang.
P1130064
-Oppe i spidsen af huen hæklede jeg ca. 50 luftmasker, som jeg fæstnede i samme maske, til en løkke.
Jeg har brugt merciseret bomuldsgarn 8/4.
Hæklet på nål 1,5.
P1130052

Med 1 ekstra omgang rundt clipsen.

Med 1 ekstra omgang rundt clipsen.

******************************************
I’m member of a poptabs group on Facebook and I get a lot of inspiration from there.
These cute small santas 🙂
This is a DIY to do these Santas.
Now y there is a tutorial in english here.

Dette indlæg blev udgivet i Genbrug, Hækling og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

33 svar til DIY – Nisser af dåseclips

  1. RandiJulia Wexøe siger:

    De er vildt søde……. Kunne godt tænke mig at prøve at lave nogle af dem

  2. Grethe siger:

    De er SÅ fine, kunne man gøre noget, for at skjule det sidste metal ?

    • Linda siger:

      Tak Grethe for din kommentar.
      Jeg tror det ville være for besværligt at klippe den midterste stang over.
      Så skal du prøve at finde noget andet at hækle udenom, som ikke havde tværstangen.
      Jeg har lige siddet og snakket med en veninde og hun mener at hun har set nogle der er hæklet på en gardinring. Det var måske en ide.

  3. Astrid siger:

    Så flotte nisser! De må jeg lage til jul (y)

  4. Pingback: jul ting | birgittetjell

  5. De er rigtig søde. Ku man ik klister 2 øjne på ? 😉

    • Linda siger:

      Tak Carpia.
      Jo selvfølgelig kan man klistre øjne på.
      Jeg har en veninde der har brugt 10 sekunders lim. Det kan jo heller ikke ses på garnet.
      Jeg overvejer at gøre det selv, jeg er bare ikke kommet så langt endnu.

  6. Hej linda.
    Du skriver at du bruger en 1,5 mm hæklenål. men hvilket str. garn bruger du?

  7. Pingback: Dåseclips-julemænd | KreaLoui

  8. Pingback: DIY – Snemand af dåseclips | Lindas-netsted

  9. Pingback: Oktober måneds kreating | Lindas-netsted

  10. Gro siger:

    Å disse var søte og så bra og bruke gjenbruk og skal hekle meg noen nisser og snømann.

  11. Lone siger:

    Hej søde det er en god vejledning du har lavet tak for det

  12. Tina siger:

    Hi,
    I love your tutorials. Can you please translate them to English? Thank you so much.

    • Linda siger:

      Hi Tina and welcome to my blog.
      I will make a try soon.
      But my english will not be perfect, because I don’t use much time on correcting my spelling.

    • Linda siger:

      Hi again Tina.
      now finally I have managed to make a tuorial in english.
      I would appreciate if you correct my english if there are some serius mistakes.
      Mostly with the understanding, the spelling is secondary to me. 🙂
      It has taken a long time but there is stil time until christmas. 🙂

  13. Pingback: Pop tabs Santas | Lindas-netsted

  14. Maj-Britt Hansen siger:

    Hej
    Tak for din opskrift er glad for at må bruge den
    er ikke den store hækler
    Havde lidt svært ved at gennemskue det med skæget gjorde som der stod men det så ikke ud som dit
    så lavede jeg en række mere og så blev det meget sødt
    Har også lukket det øverste hul med stangmasker

    • Linda siger:

      Hej Maj-Britt, tak for din kommentar.
      Det er godt at det blev sødt i sidste ende.
      Det lyder da meget spændende med at du lukkede det øverste hul.
      Kunne godt tænke mig at se et billed, men ved ikke om det er muligt??

  15. Siw Pedersen siger:

    Man kan godt skjule det midterste matal: Hækl rund i et 8-tal g sørg for at få hæklet de to maksker (en i hvert hul) sammen med 1 km – i begge sider. Desuden: ssy en sort perle ydeerst i hver side o hullet med huen på, så har man øjne. I det nederste hul (med skægget) broderes en rød bue med kædesting i den inderste kant…så har nissen også en mund. 🙂

    • Linda siger:

      Hej Siw!!
      Tak for din kommentar.
      Det lyder som en god ide, til hvordan man kan hækle over det midterste metal.
      Det lyder da også fint med øjnene og munden.

  16. siwelinstallationgmailcom siger:

    Man kan godt skjule det midterste matal: Hækl rundt i et 8-tal og sørg for at få hæklet de to masker (en i hvert hul) sammen med 1 km – i begge sider. Desuden: sy en sort perle i ind mod midten i hver side af hullet med huen på, så har man øjne. I det nederste hul (med skægget) broderes en rød bue med kædesting i den inderste kant…så har nissen også en mund. 🙂

  17. Margit Grome siger:

    Dejlig opskrift- sjov at lave. Tusind tal. Har dog lidt problemer med at få fjernet de skarpe hjørner i minden- har du et tip til det ?

    • Linda siger:

      Hej og tak for din kommentar.
      Jeg bruger en skævbider til at få de skarpe kanter klippet væk og det der bliver tilbage det hækler jeg bare over. Så desværre har jeg ikke lige det geniale tip.

      • Margit Grome siger:

        Tak for svaret – jeg har også bakset med skævbider – og der er alligevel små takker…
        og tak for opskrift, det er en sød og sjov ide. God Jul.

  18. Hanne siger:

    Måske man kan hækle en næse på tværstang😉

Jeg ville blive meget glad for en kommentar :-)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.